Anmeldelser | Nyheter | Essay

Klassisk musikk og samtidsmusikk

Skrevet av Magnus Andersson

Tora Augestad synger med Det norske kammerorkester

Helt forrykt

Med musikk fra barokken, via Weill, kabaret og tango, til Xenakis, gikk DNK under Terje Tønnesens ledelse sinnets dypeste irrganger i sømmene.

Les mer »
skuespillere fra forestillingen Bad Dante

Musikk fra skjærsilden

Dantes Guddommelige komedie som kvartettsang med stryketrio. Dette var et vakkert og humoristisk blikk på de poetiske 1300-tallssangene.

Les mer »
Marie Lys, solist med Les Talens Lyrique

Barokksang på sitt vakreste

Oslo Internasjonale Kirkemusikkfestival bød på en eksepsjonell avslutningskonsert. Særlig sopranen Marie Lys sto for skjønnsang undertegnede knapt har hørt.

Les mer »
Ensemble Allegria tar imot applaus etter konsert på Sentralen i Oslo

Klangen av natur

Med forbilledlig programmering forførte Ensemble Allegria. Og godt spilte de også, men hvor var publikummerne?

Les mer »

Konsertant Parsifal

Kanskje Parsifal var verket der Wagner skrev som aller best for orkester. Og alt trekker i riktig retning i DNOBs konsertante fremførelse.

Les mer »
Platecover for Håvard Gimse og Trondheimsolistene som spiller Mozart

Ikke min Mozart

Selv om jeg liker Mozart på en annen måte er dette overbevisende spilt, og mange vil trykke innspillingen til sine hjerter.

Les mer »
Forestilling på La Scala

Hva skjer?

Selv om det har vært tørke her på Musikkritikk.no har jeg jobbet iherdig som kritiker.

Les mer »
Platecover for Visions of Tango med Håkon Skogstad

Samtidstango

Piazzolla har definert tango som sjanger etter 1950-tallet. Håkon Skogstad har likevel relevante musikalske kommentarer som pianist og komponist.

Les mer »
Cover for Solacium med Trio Mediæval

Hamskifte

At Trio Mediæval spiller inn på 2L istedenfor ECM har vesentlige konsekvenser for det kunstneriske resultatet.

Les mer »
Platecover for Oslofilharmonien som spiller Prokofjev og Mjaskovskij

En sovjetisk perle

Symfonier av Prokofjev og Mjaskovskij er en interessant kombinasjon, der særlig den siste er godt utformet av Vasily Petrenko.

Les mer »
Platecover for Pfleger, The Life and Passion of the Christ

Ukjente kantater

Orkester Nord, Vox Nidrosiensis og Martin Wåhlberg børster støvet av ukjente Augustin Pfleger. Resultatet er subtilt og utfordrende.

Les mer »
Platecover for Ragnhild Hemsings plate "Røta"

Til røttene

Ragnhild Hemsings siste plate gjør at vi må revurdere vår forståelse av norsk nasjonalromantikk og måten folkemusikken ble integrert i klassisk musikk.

Les mer »
Platecover for Eventyr med Christian Grøvlen

Eksepsjonell Ballade

Christian Grøvlen viser unike poetiske sider i sin omgang med musikkens lyriske uttrykk, men det dramatiske blir for passivt og unyansert.

Les mer »
Platecover for "How Forests Think"

Fire akustiske verdener

I skogen, byen, studio og Vigelandmausoleet har Vilde&Inga funnet forskjellige akustiske forutsetninger for å lage fascinerende lydlandskaper.

Les mer »
Tora Augestad synger med Det norske kammerorkester

Helt forrykt

Med musikk fra barokken, via Weill, kabaret og tango, til Xenakis, gikk DNK under Terje Tønnesens ledelse sinnets dypeste irrganger i sømmene.

Les mer »
skuespillere fra forestillingen Bad Dante

Musikk fra skjærsilden

Dantes Guddommelige komedie som kvartettsang med stryketrio. Dette var et vakkert og humoristisk blikk på de poetiske 1300-tallssangene.

Les mer »
Marie Lys, solist med Les Talens Lyrique

Barokksang på sitt vakreste

Oslo Internasjonale Kirkemusikkfestival bød på en eksepsjonell avslutningskonsert. Særlig sopranen Marie Lys sto for skjønnsang undertegnede knapt har hørt.

Les mer »
Ensemble Allegria tar imot applaus etter konsert på Sentralen i Oslo

Klangen av natur

Med forbilledlig programmering forførte Ensemble Allegria. Og godt spilte de også, men hvor var publikummerne?

Les mer »

Konsertant Parsifal

Kanskje Parsifal var verket der Wagner skrev som aller best for orkester. Og alt trekker i riktig retning i DNOBs konsertante fremførelse.

Les mer »
Platecover for Håvard Gimse og Trondheimsolistene som spiller Mozart

Ikke min Mozart

Selv om jeg liker Mozart på en annen måte er dette overbevisende spilt, og mange vil trykke innspillingen til sine hjerter.

Les mer »
Forestilling på La Scala

Hva skjer?

Selv om det har vært tørke her på Musikkritikk.no har jeg jobbet iherdig som kritiker.

Les mer »
Platecover for Visions of Tango med Håkon Skogstad

Samtidstango

Piazzolla har definert tango som sjanger etter 1950-tallet. Håkon Skogstad har likevel relevante musikalske kommentarer som pianist og komponist.

Les mer »
Cover for Solacium med Trio Mediæval

Hamskifte

At Trio Mediæval spiller inn på 2L istedenfor ECM har vesentlige konsekvenser for det kunstneriske resultatet.

Les mer »
Platecover for Oslofilharmonien som spiller Prokofjev og Mjaskovskij

En sovjetisk perle

Symfonier av Prokofjev og Mjaskovskij er en interessant kombinasjon, der særlig den siste er godt utformet av Vasily Petrenko.

Les mer »
Platecover for Pfleger, The Life and Passion of the Christ

Ukjente kantater

Orkester Nord, Vox Nidrosiensis og Martin Wåhlberg børster støvet av ukjente Augustin Pfleger. Resultatet er subtilt og utfordrende.

Les mer »
Platecover for Ragnhild Hemsings plate "Røta"

Til røttene

Ragnhild Hemsings siste plate gjør at vi må revurdere vår forståelse av norsk nasjonalromantikk og måten folkemusikken ble integrert i klassisk musikk.

Les mer »
Platecover for Eventyr med Christian Grøvlen

Eksepsjonell Ballade

Christian Grøvlen viser unike poetiske sider i sin omgang med musikkens lyriske uttrykk, men det dramatiske blir for passivt og unyansert.

Les mer »
Platecover for "How Forests Think"

Fire akustiske verdener

I skogen, byen, studio og Vigelandmausoleet har Vilde&Inga funnet forskjellige akustiske forutsetninger for å lage fascinerende lydlandskaper.

Les mer »

Få nyhetsbrevet

Følg med på nye anmeldelser og artikler!