Koronakrisen rammer ikke bare det levende musikklivet, men nye innspillinger er også blitt satt på vent. Jeg tok en prat med Grammy-vinneren Morten Lindberg, mannen bak labelen 2L og produksjonsselskapet Lindberg Lyd, om hvordan det er å lage plater i disse dager.
– Det er sannelig en spesiell tid vi lever i, og vi har kanskje bare sett begynnelsen på det hele?
– Ja, vi går alle inn i en utrolig vanskelig tid nå fremover. Dette er så massivt at den virkeligheten vi kommer ut til i andre enden vil være dramatisk annerledes. På den positive siden er det godt å ta et lite skritt ut av hamsterhjulet og nullstille hodet. Der hvor musikkbransjen i lang tid tid har vært i en turbulent omstilling tror jeg nok denne situasjonen vil være en utløsende faktorer for nye verdisett både for innhold, formidling og forretningsdrift i kulturbransjen.
– Er det overhodet mulig for deg å drive din ordinære virksomhet?
Nei, alle våre innspillinger er nå avlyst frem til over sommeren. Mange av prosjektene har en omfattende oppstilling med kor, orkester og solister som det ikke vil være mulig å samle på nytt i en felles timeplan før i 2021. Der hvor profesjonelle og frivillige kombineres har for eksempel korene en tre måneders forberedelsestid for å kunne prestere på et profesjonelt plan. Når denne prosessen avbrytes må det hele startes på nytt fra bunn.
– Hvilke er de umiddelbare konsekvensene for dere?
Mange plateselskap i dag avgrenser seg til administrasjon, forvaltning av rettigheter og markedsføring. Vi kombinerer i 2L produksjonsselskap og plateselskap i en totalproduksjon av fonogrammer. Foreløpig har fem store prosjekter blitt kansellert nå frem til sommeren. Hvert prosjekt representerer en omsetning i produksjonsfasen på omkring 300.000 kroner hver. Dette er likviditet og omsetning som til vanlig sysselsetter både internt ansatte i selskapet, samt eksterne partnere og underleverandører av varer og tjenester.
– Og hva med konsekvenser fremover i tid?
Hvert prosjekt er ved ferdigstilling og publisering i balanse. Deretter følger en syklus for alle utgivelser hvor første året har mer kostnader enn inntekter på grunn av markedsføring og kostnader til etablering i markedet. Men derfra og fem tiår fremover skulle disse produksjonene generert salgsinntekter for komponister, utøvere og plateselskap. Jeg vil anslå et årlig tap på omkring 200.000 kroner som følge av bortfallet av disse fem produksjonene. Kompensasjonsordningene fra kulturpolitiske myndigheter er nå hovedsaklig fokusert på likviditet. Våre utfordringer ligger i et mye lengre tidsperspektiv.
– Betyr dette at 2L og Lindberg står i fare for å opphøre som selskap?
– Nei, vi har helt fra starten sikret en langsiktig forvaltning av de verdiene som skapes med 2L.
– Er det noen plater dere gir ut i løpet av våren, noe som er innspilt tidligere som vi lyttere kan glede oss til?
– Ja, vi har hatt utgivelser i produksjon som nå blir ferdigstilt og publisert.
Jeg takker for praten og ser med glede fram imot nye plater fra Lindberg og 2L. Som du sikkert vet har de helt overlegne produksjoner, og det er alltid en stor sanselig glede å lytte til deres lyd, uansett hva man syns om tolkningene og musikken på platene.