Jeg er blitt nominert til prisen «Årets kritikk» for tredje gang. Teksten ligger åpen på Klassekampens hjemmesider: https://klassekampen.no/utgave/2019-08-12/perfekt-for-wagner.
Her er pressemeldingen Festspillene sendte i sin helhet:
Pressemelding
Tre tekster er nominert til årets beste kritiske tekst om teater, musikk eller dans. Vinneren blir annonsert under Festspillene i Bergen mandag 25. mai, og får et reisestipend på 15 000 kroner.
Norsk kritikerlag, Festspillene i Bergen (FiB) og Norsk teater- og orkesterforening (NTO) samarbeider om Årets kritikk, en kåring av årets beste kritiske tekst eller radiomanus om utøvende kunstuttrykk.
Gjennom å invitere kritikere til å reise, ønsker Kritikerlaget, FiB og NTO å bidra til å styrke nasjonal og internasjonal offentlighet på det utøvende kunstfeltet og inspirere til god og faglig relevant kritikk.
De tre nominerte er:
Filip Roshauw: «Hvorfor så retro?», publisert på Periskop.no 14. november 2019
http://www.periskop.no/anmeldelse-brakebottebaluba-hvorfor-sa-retro/
Teksten formulerer både nyanserte og engasjerte problemstillinger om et felt forfatteren har god oversikt over i et ledig og uhøytidelig språk.
Hedda Fredly: «’Lumi’ er en boost for babyers selvfølelse», publisert på Periskop.no 5. november 2019
http://www.periskop.no/lumi-er-en-boost-for-babyers-selvfolelse/
Dans for spebarn er en krevende øvelse, både for utøvere og kritikere. Denne teksten er fascinerende nær og kompetent, tilnærmingen er både grundig og åpen.
Magnus Andersson: «Perfekt for Wagner», publisert i Klassekampens musikkmagasin 12. august 2019
https://klassekampen.no/utgave/2019-08-12/perfekt-for-wagner
Anmelderen formidler levende og kunnskapsrikt fra en stor begivenhet på det klassiske feltet. Forholdet mellom tekst og omtalt hendelse er nært og originalt.
Utdelingen av Årets kritikk 2019/2020 vil i år foregå digitalt.
Juryen for Årets kritikk 2019/2020 er utpekt av arbeidsutvalget i Kritikerlagets seksjon for teater, musikk og dans, med ett medlem foreslått av Festspillene i Bergen, og ett medlem foreslått av NTO. Juryen har lest kritikker publisert i norskspråklige, redigerte medier i perioden 1. mai 2019 til 1. mai 2020.
Juryen har bestått av:
- Emil Bernhardt (juryleder), musikkritiker i Morgenbladet, styremedlem i Norsk kritikerlag
- Margrete Kvalbein, dansekritiker
- Kristian Lykkeslet Strømskag, dramaturg og teatersjef ved Teatret Vårt, utnevnt av NTO
- Eystein Sandvik, musikkritiker i NRK, utnevnt av Festspillene i Bergen
- Mariken Lauvstad, dramaturg og skribent, fjorårets vinner
For mer informasjon, kontakt Emil Bernhardt, leder for juryen og styremedlem i Norsk kritikerlag: 95930710, emilbe@online.no
2 Responses
Gratulerer Magnus 😊🎶💃
Tusen takk, Ann-Brit