Nominert til «Årets kritikk»

Klassekampen/Musikkmagasinet. Forside. Lise Davidsen

Nominerte til Årets kritikk 2019/2020

Tre tekster er nominert til årets beste kritiske tekst om teater, musikk eller dans. Vinneren blir annonsert under Festspillene i Bergen mandag 25. mai, og får et reisestipend på 15 000 kroner.

De tre nominerte er:
Filip Roshauw: «Hvorfor så retro?», publisert på Periskop.no 14. november 2019
Hedda Fredly: «’Lumi’ er en boost for babyers selvfølelse», publisert på Periskop.no 5. november 2019
Magnus Andersson: «Perfekt for Wagner», publisert i Klassekampens musikkmagasin 12. august 2019

Jeg er blitt nominert til prisen «Årets kritikk» for tredje gang. Teksten ligger åpen på Klassekampens hjemmesider: https://klassekampen.no/utgave/2019-08-12/perfekt-for-wagner.

Her er pressemeldingen Festspillene sendte i sin helhet:

Pressemelding

Tre tekster er nominert til årets beste kritiske tekst om teater, musikk eller dans.  Vinneren blir annonsert under Festspillene i Bergen mandag 25. mai, og får et reisestipend på 15 000 kroner.

Norsk kritikerlag, Festspillene i Bergen (FiB) og Norsk teater- og orkesterforening (NTO) samarbeider om Årets kritikk, en kåring av årets beste kritiske tekst eller radiomanus om utøvende kunstuttrykk.

Gjennom å invitere kritikere til å reise, ønsker Kritikerlaget, FiB og NTO å bidra til å styrke nasjonal og internasjonal offentlighet på det utøvende kunstfeltet og inspirere til god og faglig relevant kritikk.

De tre nominerte er:

Filip Roshauw: «Hvorfor så retro?», publisert på Periskop.no 14. november 2019

http://www.periskop.no/anmeldelse-brakebottebaluba-hvorfor-sa-retro/

Teksten formulerer både nyanserte og engasjerte problemstillinger om et felt forfatteren har god oversikt over i et ledig og uhøytidelig språk.

Hedda Fredly: «’Lumi’ er en boost for babyers selvfølelse», publisert på Periskop.no 5. november 2019

http://www.periskop.no/lumi-er-en-boost-for-babyers-selvfolelse/

Dans for spebarn er en krevende øvelse, både for utøvere og kritikere. Denne teksten er fascinerende nær og kompetent, tilnærmingen er både grundig og åpen.

Magnus Andersson: «Perfekt for Wagner», publisert i Klassekampens musikkmagasin 12. august 2019

https://klassekampen.no/utgave/2019-08-12/perfekt-for-wagner

Anmelderen formidler levende og kunnskapsrikt fra en stor begivenhet på det klassiske feltet. Forholdet mellom tekst og omtalt hendelse er nært og originalt.

Utdelingen av Årets kritikk 2019/2020 vil i år foregå digitalt.

Juryen for Årets kritikk 2019/2020 er utpekt av arbeidsutvalget i Kritikerlagets seksjon for teater, musikk og dans, med ett medlem foreslått av Festspillene i Bergen, og ett medlem foreslått av NTO. Juryen har lest kritikker publisert i norskspråklige, redigerte medier i perioden 1. mai 2019 til 1. mai 2020.

Juryen har bestått av:

  • Emil Bernhardt (juryleder), musikkritiker i Morgenbladet, styremedlem i Norsk kritikerlag
  • Margrete Kvalbein, dansekritiker
  • Kristian Lykkeslet Strømskag, dramaturg og teatersjef ved Teatret Vårt, utnevnt av NTO
  • Eystein Sandvik, musikkritiker i NRK, utnevnt av Festspillene i Bergen
  • Mariken Lauvstad, dramaturg og skribent, fjorårets vinner

For mer informasjon, kontakt Emil Bernhardt, leder for juryen og styremedlem i Norsk kritikerlag: 95930710, emilbe@online.no

2 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

Les mer

Få nyhetsbrevet

Følg med på nye anmeldelser og artikler!