30/8: DNOB – Parsifal, 3. akt

Operaorkestret
Asher Fisch, dirigent
Franz-Josef Selig (Gurnemanz)
Daniel Brenna (Parsifal)
Yngve Søberg (Amfortas)
Operakoret og Barnekoret

Gi støtte

Vipps-nr: 606213

Likte du teksten eller har sansen generelt for Musikkritikk.no? Med din støtte kan jeg fortsette å skrive.

NB! Noen ganger fungerer ikke QR-koden i nettlesere, men kun direkte i Vipps-appen. Du kan også bruke Vipps-nr direkte i appen.

vipps qr-kode

Konsertante fremførelser av sceniske verk – tja, hva skal man si? Jeg pleier å unnvike dem. Men i sommer har jeg sett 17 Wagnerforestillinger, og jeg er blitt helt avhengig og vil ha mer (les Klassekampen 15/8 og 22/8 dersom du vil vite mer om dette). Dessuten vil jeg påstå at det å få lov til å høre Parsifal, om enn kun tredje akt, er en hendelse man ikke vil gå glipp av. Verket har den vakreste musikken Wagner har skrevet, og på sitt beste kan Operaorkestret være suverene. Så, jeg la min skepsis mot konsertante fremførelser til side og tok turen til Bjørvika i går kveld. Dersom du er i Oslo med omegn på fredag syns jeg du burde komme deg til Operaens praktbygg for den siste forestillingen.

Du kjenner sikker til dette med at Wagner egentlig skrev «musikkdramaer» heller enn hva vi kaller opera. Ikke minst betyr dette at han var en orkestreringskunstner på uhyrlig høyt nivå, og en drøy time med denne musikken er en velsignelse å høre. Legg til at dirigenten Asher Fisch kan sin Wagner, og han fikk orkestret til å spille med de subtile klangene som kreves, stadig med levende frasering og alltid med bredt fargespenn.

Daniel Brenna var god i rollen som Parsifal. Yngve Søberg enda bedre som Amfortas, og jeg lurer på om han bare blir rundere og mer velklingende for hver gang jeg hører ham. Scenens suveren var imidlertid bassen Franz-Josef Selig. Varmen i klangen gjorde at du måtte tro på ham som verkets vismann, og han hadde en diksjon så tydelig at man knapt nok trengte tekstmaskinen. Denne nære forståelsen av teksten gjorde også at han fraserte et sted imellom tale og sang på en ypperlig fortellermåte. Dette er Wagnersang på aller høyeste nivå.

Dersom du tar turen til Operaen foreslår jeg at du kommer en time tidlig for å høre Erling E. Guldbrandsen i samtale med Hedda Høgåsen-Hallesby. Jeg foreslår også at du leser deg opp på forhånd, generelt for å henge med, men ikke minst fordi noen steder ellers bare blir rare, som der Parsifal snakker med Kundry som egentlig skal være på scenen i en i denne akten stum rolle. Altså: Jeg anbefaler sterkt at du får med deg siste forestillingen av «Parsifal, 3. akt» på Den norske opera og ballett.

Gi støtte

Vipps-nr: 606213

Likte du teksten eller har sansen generelt for Musikkritikk.no? Med din støtte kan jeg fortsette å skrive.

NB! Noen ganger fungerer ikke QR-koden i nettlesere, men kun direkte i Vipps-appen. Du kan også bruke Vipps-nr direkte i appen.

vipps qr-kode

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

Les mer

Få nyhetsbrevet

Følg med på nye anmeldelser og artikler!