Klangen av natur
Med forbilledlig programmering forførte Ensemble Allegria. Og godt spilte de også, men hvor var publikummerne?
Med forbilledlig programmering forførte Ensemble Allegria. Og godt spilte de også, men hvor var publikummerne?
I anledning Beethovens fødselsdag ser jeg nærmere på hans siste klaversonate, som etter mitt skjønn var det mest visjonære han skrev.
Suverene Davidsen synger et uventet repertoar på sin andre plate. Stemmen er fremdeles unik, men tolkningene gir opphav til flere interessante diskusjoner.
Selv om to gitarister slår seg sammen for å utvide sine instruments muligheter er det vanskelig å gjenfortolke nyansene i kjente originaler.
Hemsing og Aspaas har en dyp forståelse for Beethovens verk og vesen. Her presenterer de to dramatiske lesninger som tar til vare både på form og detaljer.
Det skal en stor pianist til for Liszts Sonate, en poetisk en for Schumanns Kinderszenen, og en emosjonell for Beethovens Appassionata. Lindberg er en slik.
Oslo Strykekvartett leverte seks Beethoven-kvartetter i en aften innrammet med bløtkake, aperitiff, festmiddag og en forelesning av Gunnar Danbolt.
Trio no Treble består av mørke strykeinstrumenter. De spiller tidligmusikk spenstig og elegant samt The Devil’s Deal Trio av Trygve Brøske.
Musikkritikk.no drives av meg, Magnus Andersson, med støtte fra Kulturrådet. Prosjektets mål er å anmelde/omtale alle norske klassiske plater som utgis, inkludert samtidsmusikk. I tillegg håper jeg å dekke levende konserter, forestillinger og festivaler i inn- og utland, internasjonale plater, samt publisere essay.
Her kan du leser med om sitat og gjenbruk: Sitat og gjenbruk.
Les gjerne denne også: Hvorfor kritikerens navn må nevnes i sitater.
Har du noe du ønsker at jeg anmelder?
Kopirett 2024, Magnus Andersson, Musikkritikk.no
Følg med på nye anmeldelser og artikler!